مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:53:39
طلوع آفتاب: 06:24:59
اذان ظهر: 13:08:29
غروب آفتاب: 19:51:59
اذان مغرب: 20:11:02
نیمه شب: 00:22:49
حدیث روز
  • پيامبر صلى ا لله عليه و آله
  • مِن سَعادَةِ ابنِ آدَمَ اسْتِخارَةُ اللّه‏ِ و رِضاهُ بِما قَضَى اللّه‏ُ و مِن شِقْوَةِ ابن آدَمَ تَركُهُ اسْتِخارَةَ اللّه‏ِ و سَخَطُهُ بِما قَضَى اللّه‏ُ ؛
  •  
  • تحف العقول، ص 55
آخر الزمان
.
آخرالزمان 
 
 تاريخ دقيق آخرالزمان نامعلوم است و تنها مى توان آن را به بخش واپسين روزگار كه به قيامت متّصل مىگردد تعريف نمود. 
اصطلاح آخرالزمان در روايات اسلامى در دو معنا به كار رفته است:
نخست آن قسمت از زمان كه از آغاز نبوت پيامبر اسلام, تا وقوع قيامت را شامل مى شود. در بعضى روايات ، پيامبر اسلام , به پيامبر آخرالزمان توصيف شده است.
چنين اتصافى با اين مطلب ارتباط دارد كه وى خاتم الانبياء بوده و شريعت وى به دليل كامل بودن تا پايان اين عالَم اعتبار دارد و او پيامبر آخرين قسمت از زمان است.
دوم در بسيارى از روايات اسلامى (المستدرك على الصحيحين)  اصطلاح آخرالزمان عبارت است از زمانى كه در آن منجى بشريت مهدى موعودأ ظهور مى كند و رويدادهاى خاصى در سه مقطع زمانى روى مى دهد:
الف) آزمون هاى سخت و فتنه هاى آخرالزمان.
ب) ظهور منجى و جدال بين حق و باطل.
ج) غلبه حق بر باطل و عصر طلايى جهان.
به تاريخ دقيق اين مقطع زمانى در روايات نه تنها اشاره اى نشده، بلكه تعيين تاريخ دقيق آن تكذيب شده است. اصولاً وقت ظهور منجى را كسى جز خدا نمى داند و از مصاديق «علم غيب» به شمار مى آيد. 
امام رضا(ع) از پيامبر, نقل مىكند كه؛ زمان قيام موعود، مانند قيامت است كه كسى جز خداوند آن را نمى داند و فرا نمى رسد مگر ناگهانى. 
با اين حال در روايات اسلامى براى اين دوران، نشانه هايى بيان شده است كه به نشانه هاى آخرالزمان معروف است و از اين لحاظ ظهور موعود به قيامت تشبيه شده است، زيرا همچنان كه قيامت علائمى دارد (اشراط الساعه)، ظهور موعود نيز داراى نشانه هايى است كه قبل از آن رخ مىدهد. 
در بعضى از كتاب ها هم اين نشانه ها به علائم ظهور معروفند و اين بدان علت است كه يكى از رويدادهاى مهم اين عصر همان ظهور منجى مى باشد. برخى از اين نشانه ها عبارتند از:
خروج سفيانى، قتل سيد حسنى، كسوف خورشيد در نيمه ماه رمضان و خسوف ماه در پايان آن، طلوع خورشيد از مغرب، قتل نفس زكيّه، خرابى مسجد كوفه، خروج يمانى، حلال شمرده شدن خون و مال مردم، خروج دجّال كه در روايات اسلامى آمده است وى چهل روز در زمين درنگ مىكند و بسيارى از افراد سست ايمان به او گرايند و اين به علت كارهاى خارق العاده اى است كه انجام مىدهد، پديد آمدن جنگ ها و كشتارها و از ميان رفتن نشانه هاى حق، ظهور فسادهاى بزرگ در دنيا، ناقص شدن عقول مردم كه ظاهراً مقصود عقل معاد است نه عقل معاش، كثرت هرج و مرج و سست شدن ايمان مردم، قرار گرفتن افراد نالايق در مديريت جامعه، اطاعت مرد از همسر خويش، بزرگ شمردن مال دنيا، عدم امنيت، ظهور فتنه هاى مختلف در ميان عرب، از بين رفتن حيا در زنان و كودكان، رواج ربا، وقوع قتل هاى عظيم در دنيا و ظهور فتنه ها، مستغنى شدن مرد از زن و زن از مرد، شرب خمر و پوشيدن لباس هاى حرير و ...
پس از ظهور اين نشانه ها نوبت به ظهور منجى مى رسد كه از    مهم ترين رويدادهاى آخرالزمان مى باشد.
اولين حركت منجى، مبارزه با ظلم و فساد و ريشه كن كردن آن است.
نجات بشريت از تنگناى گناه و ظلم و جور و فساد يكى از آرمان هاى اوست كه در اين زمان تحقق مى يابد، چنان‌كه امیرالمؤمنین على} مى فرمايد: «در عصر حكومت مهدى أ بساط زنا ، شراب خوارى و رباخوارى برچيده خواهد شد»، بر قرار شدن و برپايى اسلام حقيقى و پرستش خداوند و يكتاپرستى در سراسر جهان عموميت و گستردگى دين، عمل به فضايل و ارزش هاى دينى و اهتمام به احكام و دستورهاى دين به صورت دقيق، برقرارى عدالت و مساوات؛ به گونه اى كه اموال در جامعه ميان مردم به طور يكسان تقسيم مىگردد، برقرارى امنيت؛ به گونه اى كه جان، مال و حيثيت افراد جامعه از تجاوز ديگران در امان مى باشد و به واسطه منجى راه‌ها امنيت مى يابد.
برقرار شدن آسايش و رفاه براى عموم مردم به گونه‌اى كه همه خوردنى ها در اختيار بشر قرار مىگيرد و افراد به سهولت مىتوانند از اموال استفاده كنند، توسعه يافتن عمران و آبادى در سراسر جهان، ايجاد محبت و دوستى و صميميت در ميان مردم؛ به گونه اى كه فردى از اندوخته برادر دينى اش آنچه كه نياز دارد بدون اينكه منعى در كار باشد برمىدارد، متكامل شدن عقول و آمادگى بشر براى بهره مندى از تعاليم الهى ، تكامل و گسترش يافتن علم و دانش در همه ابعاد و برخوردار شدن افراد جامعه از كامل ترين مواهب علمى و عمل به كتاب خدا و سنت رسول خدا, از جمله رويدادهايى است كه در زمان منجى به وقوع مى پيوندد و از ويژگى هاى اين عصر به شمار مىروند. 
البته طبق روايات اسلامى پس از ظهور منجى، از رويدادهاى مهم آن عصر نزول عيسى از آسمان مى باشد. از اين روايات برمىآيد كه حضرت عيسى در انقلاب جهانى آخرالزمان شركت و حضور دارد و براى اقامه قسط و عدل از آسمان فرود مى آيد، اما زير لواى حضرت مهدى أ است و مستقلاً عمل نمىكند. 
عيسى در سرزمين فلسطين فرود مى آيد و بر مهدى أ سلام مىكند و پشت سر آن حضرت نماز مى گزارد و او را در كشتن دجال، كمك مىكند. 
از رويدادهاى بسيار مهم در عصر طلايى جهان و پس از ظهور منجى و فعاليت هاى وى ، رجعت است.
 
اصطلاح آخرالزمان در قرآن كريم نيامده است ، ولى آياتى وجود دارد كه نظر به آينده جوامع انسانى دارد و بر حكومت توحيد و عدل در آينده زندگى انسان و خلافت و وراثت صالحان بر زمين و پيروزى حق بر باطل دلالت مى كند.
 
(اعراف:128 و 137 ; انبياء 105ـ 106 ; اسراء:81 ; قصص: 5 6 ; نور:55 ; ابراهيم: 13ـ 15 ; نساء:105 ; صافات: 171ـ 173 ; انفال:71 ; توبه:33 ; فتح:28 ; مجادله:21 ; حج:41).
 
شايان ذكر است كه در قرآن (سوره محمد:81) و روايات اسلامى، اصطلاح مشابه ديگرى به نام «اشراط الساعه» وجود دارد كه به معناى مجموعه حوادثى است كه تحقق آنها نشانه وقوع قيامت است. (الميزان ، ج8 ، ص 236). 
در بسيارى از منابع اهل سنت و برخى جوامع حديثى شيعه، نشانه هاى ظهور حضرت مهدىأ با علامت هاى نزديك شدن برپايى قيامت آميخته شده است و حتى گاهى اصل ظهور حضرت مهدىأ به عنوان علامت قيامت ياد مى شود. به طور كلى صاحبان جوامع حديثى اهل سنت بابى با عنوان «اشراط الساعه» گشوده اند.
البته اگرچه مضمون اين روايات، مطالب مشترك بسيارى با روايات آخرالزمان دارد و بسيارى از علائم در هر دو دسته از روايات ذكر شده است، ولى همواره مسئله آخرالزمان به صورت آشكارى، از قيامت تفكيك شده است، زيرا آخرالزمان ناظر به قسمت پايانى همين عالم است ولى اشراط الساعه نشانه هاى برپايى قيامت مى باشد.
 
آخرالزمان در اديان ديگر
 
موضوع آخرالزمان در اديان ديگر نيز به صورت هاى مختلف مطرح شده است.
در ميان مسيحيان از دورانى سخن گفته مى شود كه در آن بازگشت حضرت عيسى(ع)  روى خواهد داد. رجعت مسيح در كتاب مقدس بيش از سيصد بار ذكر شده است و چندين باب كامل به اين موضوع اختصاص دارد.
  حتى بعضى ادعا كرده اند كه درك صحيح رجعت مسيح، كليد كتاب مقدس است. 
طبق عقيده ايشان، مسيح دوباره در آخرالزمان مى آيد و برنامه نجات را كامل خواهد كرد. آنان بر اين باورند كه در بازگشت مسيح، جهان روى سعادت را خواهد ديد و جهان پس از ظهور آن منجى در صلح و صفاى كامل به سر خواهد برد  و جنگ و خون ريزى از جهان رخت برمى بندد و امتى بر امتى شمشير نخواهد كشيد. 
در فرهنگ مسيحى و كتاب مقدس اعتقاد غلبه حق بر باطل در اين دوران روشن است  و از ديدگاه ايشان منجى كل، مسيح مى باشد. و اوست كه پايان جهان را بسيار نزديك مى ديد و مردمان را به توبه و بازگشت به سوى خدا دعوت مى كرد و مى گفت تنها كسانى بخشوده و رستگار خواهند شد كه پيش از رسيدن آن روز، خود را از گناه شسته و شايسته برخوردارى از رحمت الهى باشند. 
همچنين در كتاب مقدس براى ظهور منجى كه همان آمدن مسيح است، نشانه هايى ذكر شده است كه عبارتند از اينكه:
مسيح زمانى ظهور مىكند كه مردم مجرم اند و ظلم دنيا را فرا گرفته است. 
قوم ها و ممالك جهان با يكديگر به ستيز برخواهند خاست و در جاهاى مختلف، قحطى و زمين لرزه روى خواهد داد. بعد از آن مصيبت ها، خورشيد تيره و تار شده و ماه ديگر نور نخواهد داشت. 
و نيز از وقايعى كه در كتاب مقدس بدان اشاره شده كه قبل از ظهور عيسى به وقوع مى انجامد ظهور دجال است.
در دين يهود هم بارها به «روزهاى آخر» يا «روز خداوند» (يوم يهوه) اشاره شده كه دورانى است كه در آن عظمت ملى يهود به آخرين حدّ اعتلاى خود خواهد رسيد و گناه كاران نابود خواهند شد و پادشاهى از نسل يسىّ (پدر داود) كه روح خداوند بر او قرار گرفته و حكيم و خداترس است، ظهور خواهد كرد و جهان را از عدل و خير و بركت، پُر خواهد نمود; چنان كه گرگ با برّه سكونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابيد.
 
يرِيدُونَ ليِطْفِئوُا نوُرَ اللَّه بأِفَْوَاهِهِمْ وَاللَّه مُتمُِّ نوُرِهِ وَلوَْ كَرِهَ الكَْافرُِونَ (الصف/ 8)
آنان مي خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولي خدانور خود را کامل م يکند هر چند کافران خوش نداشته باشند!
 
پدید آورنده : محمدجواد اصغرى
با کمی تلخیص از سایت آیت الله سبحانی
 
 
   |    :  91    |    :   آخر الزمان

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2082
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )