مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:53:17
طلوع آفتاب: 06:17:09
اذان ظهر: 11:48:52
غروب آفتاب: 17:20:36
اذان مغرب: 17:39:03
نیمه شب: 23:06:56
حدیث روز
  • امام حسین علیه السلام
  • لا أفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق ؛
  • تاریخ طبرى، ص 1، ص 239
اسرار نهفته در روزه
.
اخلاق روزه داري 

در رابطه با اهمیت روزه روایت ها وارد گردیده و بسیار بر آن اصرار شده است.
 مگر این تشنگی و گرسنگی چه اهمیتی دارد که در قرآن و فرمایشات پیامبر اکرم , و ائمه معصومین تا به این حد سفارش شده در پس این پرده و رنج روزه چه پنهان است؟
امام موسی کاظم (ع) فرمود:
اگر روزه دارید،  قبل از ظهر بخوابید زیرا که خدای تبارک و تعالی،‌ روزه دار را به هنگام خواب اطعام می کند و می نوشاند.
برخی از بزرگان گفته اند:
اگر روزه هدفی جز ارتقاء از پستی های نفس حیوانی به اوج روحانیت ملکوتی نداشت انسان را از این فضل و بزرگی کفایت می کرد. در حالی که روزه سپری از آتش جهنم است.
 زیرا که روزه،‌ آتش شهوت و غضب را که آتش درون انسان در دنیا بوده و منشأ آتش اخروی می باشد را خاموش می کند. 
و به همین جهت پیامبر اکرم , در حدیث فوق فرمودند: 
تا زمانی که غیبت مسلمان را نکند، در عبادت است. 
به خاطر این که غیبت خوردن گوشت مرده است . 
 پس روزه نوعی خوردن و اکل می باشد که به واسطه آن بدن قوی می گردد.
و با وجود اینکه همه عبادات از آن خداست، ‌خداوند فرموده که: روزه از برای من است. 
به همانگونه که زمین از آن خداست ،‌ ولی خداوند ،‌کعبه را نیز اختصاصاً برای خود می داند. 
سرّ این مطلب دو نکته است:
نکته اول: همه عبادات،‌ در نظرگاه مردم است ولی روزه از آنجا که فقط ترک کردن و خود نگهداری است و در آن عمل نیست که به مشاهده دیگری در آید و نیتی درونی می باشد، بدین جهت جز خداوند کسی بر آن آگاه نیست.
نکته دوم: شهوات که ابزار شیطانند  با خوردن و آشامیدن قوت می یابند و چون روزه،‌ خودداری از خوردن و آشامیدن است، پس در حقیقت روزه دشمنی با دشمن، شیطان و شهوات می باشد. 
به همین منظور پیامبر اکرم , فرمودند:
شیطان در رگهای فرزندان آدم به مانند خون جریان می یابد پس مجاری آن را به وسیله گرسنگی سد کنید.
شهوات مرتع و چراگاه شیطان است. 

مراتب روزه
بدان برای روزه سه درجه است:   
روزه عموم،‌ روزه خصوص و روزه خصوص خصوص. 
1- روزه عموم که نگهداری شکم و فرج از شهوات است .
2- روزه خصوص نگهداشتن گوش و چشم و زبان و دست و پا و سایر جوارح از گناه است ،‌که با شش مطلب کامل می گردد:
 
اول : پوشاندن چشم و نگه داشتن آن از افتادن به نگاهی که گناه یا مکروه است، ‌بلکه هر چه قلب را مشغول    می دارد و از ذکر خدای متعال منحرف می‌کند. 
رسول خدا , فرمود:
نگاه مسموم تیری از تیرهای ابلیس است،‌ پس کسی که نگاه را از ترس خدا ترک نماید،‌ خداوند به او ایمانی عطا می‌کند که حلاوت و شیرینیش را در قلبش می یابد.
و نیز فرمود: 
پنج چیز روزه دار را افطار  می دهند: ‌
دروغ، غیبت، سخن چینی، سوگند دروغ،  و نگاه از روی شهوت.
 
دوم: حفظ زبان از سخن بیهوده و دروغ و غیبت و سخن چینی و فحش و ستم و خصومت و ریاکاری.
پیامبر اکرم , فرمود:
روزه سپر آتش است. 
پس چون یکی از شما روزه دار بود، ‌دشنام ندهد و از سر جهل سخن نگوید و آن هنگامی که کسی با وی به نزاع برخاست یا به او ناسزا گفت بگوید که روزه ام. 
 
سوم: بازداشتن گوش از استماع محرمات. چون هر چه که سخن حرام باشد، گوش دادن به آن نیز حرام است،‌ خدای متعال می فرماید: شنوندگان دروغ و خورندگان مال حرام .
 
و پیامبر اکرم ,فرمودند: 
غیبت کننده و شنونده هر دو شریک در گناهند.
 
چهارم : نگاه داشتن بقیه اعضاء بدن از بدی ها و نگاه داشتن شکم از خوردن غذای شبهه ناک به وقت افطار. 
زیرا که روزه از حلال (بازداشتن خود از حلال) و افطار با حرام، معنای صحیحی ندارد. مانند این می‌باشد که قصری به پا شود و فوراً منهدم شود یا دارویی جهت معالجه خورده شود و بلافاصله سمّ مهلک  بنوشد. 
چون محرّمات ، سمومی هستند که دین را هلاک می کنند،‌ و روزه داروی انسان است. 
و دارو با سم، ‌نفعی در بر ندارد. 
پیامبر,فرمود: 
چه بسیار روزه داری که برایش بهره ای از روزه داری غیر از گرسنگی و عطش نیست.
 
پنجم : در وقت افطار، ‌در خوردن زیاده روی نکند و شکم را پر نکند زیرا که هیچ ظرفی در نزد خداوند،‌ مغضوب تر از شکم پر – حتی از حلال –نیست. 
چگونه می شود که فردی روزه داشته باشد، ‌با دشمن خدا (شیطان) مبارزه کند و با هوای نفس ستیزه کرده، ‌تقوای الهی را نگه دارد و تا شب، ‌خود را از شهوات نگه داشته، ‌پس از افطار، آن را تهییج نماید و رغبت نفس را بیشتر سازد و آن را از لذات انباشته گرداند؟ 
و البته بهتر و برتر آن است که نفس را در خوردن از عادت همیشگی برحذر داشته و یا اینکه روزه دار غذای همیشگی خود را بخورد و از پرخوری پرهیز نماید.
 
ششم :  قلب روزه دار بعد از افطار، ‌مابین امید و ترس، ‌مضطرب و نگران باشد، چون نمی داند که آیا روزه اش قبول شده است،‌که از مقربین باشد، یا اینکه رد شده و مورد خشم الهی قرار گرفته است؟
 
3- روزه خصوص خصوص: یعنی روزه دار قلب خویش را از جمیع همم و افکار دنیوی و آن چه غیر حق است، فارغ سازد و آن را در بست در اختیار خداوند متعال قرار دهد. 
و به فرموده امام صادق(ع): 
« القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله؛ قلب حرم خداست پس غیرخدا را در حرم خدا جای مده. » 
روزه دار علاوه بر اجتناب از مفطرات و خود داری از گناهان، قلب خویش را نیز از افکار سوء و وسوسه ها مصون دارد و آن را در یاد خدا و مشاهده او در مظاهر جمال و جلالش منحصر کند. 
و این روزه، روزه خصوص الخصوص است و مقصود اصلی و هدف نهایی از روزه گرفتن همین مرحله از روزه است. 
 

   |    :   اسرار نهفته در روزه

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2363
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )