مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:54:45
طلوع آفتاب: 06:25:46
اذان ظهر: 13:08:16
غروب آفتاب: 19:50:46
اذان مغرب: 20:09:46
نیمه شب: 00:22:46
حدیث روز
  • پيامبر صلى ا لله عليه و آله
  • مِن سَعادَةِ ابنِ آدَمَ اسْتِخارَةُ اللّه‏ِ و رِضاهُ بِما قَضَى اللّه‏ُ و مِن شِقْوَةِ ابن آدَمَ تَركُهُ اسْتِخارَةَ اللّه‏ِ و سَخَطُهُ بِما قَضَى اللّه‏ُ ؛
  •  
  • تحف العقول، ص 55
الگو گیری از یاران سیدالشهداء
الگو گیری از یاران سید الشهدا
الگو گيري از ياران سيد الشهدا

 امام صادق
(ع) در زيارتى كه به صفوان جمّال تعليم فرمودند، اصحاب امام حسين(ع) را اينگونه مي ستايد: 
السلام عليكم يا أنصار أبي عبد الله بأبي انتم و أمي طبتم و طابت الأرض التي فيها دفنتم، و فزتم فوزاً عظيماً، فياليتني كنت معكم فافوز معكم: 
سلام بر شما اى ياران ابا عبد اللّه‏ پدر و مادرم فداى شما، پاكيزه شديد، و پاكيزه شد زمينى كه شما در آن دفن شديد، و به رستگارى بزرگى رسيديد، اى كاش من هم با شما بودم تا همراه شما به رستگارى مي رسيديم امکان پذیر نیست که امام معصوم جمله ای و یا یک حرفی 
بی دلیل و معنی بگوید و یا از روي احساس محض بیان کرده باشد و توجه به لوازم و آثار و تبعات آن نکرده باشد، لذا بي جهت نيست كه در زيارت شهداي كربلا مي‌فرماید:
«بابي انتم و امي» پدر و مادرم فداي شما باد!   
و غرض از این جمله: تفديه به معناي كنايي آن است يعني اظهار حبّ و علاقه  شديد از جانب فادي نسبت به مفدي. 
و وقتی زائر مانند امام در زیارت میخواند : (بِأَبي اَنتُم وَ اُمِّي ...)؛ يعني: پدرم، مادرم، که عزیزترین افراد هستند و همه چيز من فداي شما، كه از شدّت محبّت زائر نسبت به اهل بيت نبوّت ] و اصحابشان حكايت مي كند. 
و وقتی که امام معصومی به بزرگواری و قداست امام صادق(ع) همچنین معنایی را در حق اصحاب سبط رسول خدا , بیان می‌کنند، پس سزاوار است  اندکی در زندگینامه این بزرگان تأمل کنیم که شاید پله ای به کمال آنان نزدیک تر شویم، گرچه موری به مقام سلیمان نمی‌رسد ... 
 
نکاتی تأمل انگیز و آموزنده  و مختصر از اصحاب سید الشهداء (ع)
1 - روحیه قوی ولب هایی خندان 
 مورخين ذكر كرده اند در شب عاشورا وقتى بُرِير شروع كرد به مزاح و شوخى كردن با عبدالرحمان، عبدالرحمان به او گفت: اى بُرِير، مى خندى؟ اكنون زمان خنده و مزاح نيست. 
بُرِير گفت: خاندانم به خوبى مى دانند كه من نه در جوانى و نه اكنون كه پير شده ام هيچ گاه شوخى وخنده را دوست نداشته ام. اما اكنون از سر شادمانى و بشارت است كه شوخى مى كنم.  
به خدا قسم كه مدتى بيشتر نمانده است كه با شمشيرهایمان با اين قوم ملاقات كنيم و پس از آن در نعمت هاى جاويدان بهشت متنعم خواهيم بود. [سيد ابن طاووس، اللهوف على قتلى الطفوف، ص95] 
 - اما در مقابل افرادی هستند که حتی در جشن ها وشادی ها با وجود نعمت هاي خدا غمگین و افسرده و اخم کرده هستند، و ناشكري مي‌كنند، درحالی که تبسم وخوش اخلاقی از صفات مؤمنین است که ما نیز باید خود را به آن صفت بیاراییم.
2 - توبه و استغفار 
انسان بنا بر غریزه و نفس اماره و شیطان و شهوت وجهل وغیره، جایز الخطاست، ولی مهم این نکته است که؛ عاقل وقتی به خطای خود پی برد و به خودآمد، می کوشد که مجدداً به آن باز نگردد وتا حد توانش آنچه از او سر زده را اصلاح کند، و این درس مهم را می توان از حرّ بن یزید ریاحی آموخت که با تمام جرأت واطمینان و یقین، مقام ومنزلت ومال و دارایی وخانواده خود را رها کرد و به سپاه راهیان نور ملحق شد.
 ( امالی شیخ صدوق 223 )  
3 - داشتن بصیرت و اقدام آگاهانه    
هنگامی که وهب مسیحی نور نجات را پیدا کرد و این را دریافت که سعادت در این راه با دفاع کردن از شجره طیبه به دست می آید، در روز عاشورا ندای حق را لبیک گفت و به بالاترین درجات شهادت نایل شد.
همسر تازه عروس او که بار اول مانع جهاد تازه دامادش شد ولی در مرتبه دوم، خود همسرش را امر کرد كه جانش را چون هدیه ای ناقابل تقدیم ارباب کند.
آری، این عروس هنگامی که به قتلگاه شوهرآمد و بدن پاره پاره اش را نظاره کرد از ته دل دعایی خالصانه وصادقانه کرد وگفت : هنيئاً لك الجنّة أسأل الله الذي رزقك الجنّة أنْ يصحبني معك. 
بهشت مبارکت باد و از خدایی که به تو بهشت عطا کرد می خواهم که مرا به تو محلق کند و با تو قرار دهد! 
 و چه زود دعایش مستجاب شد که در همان لحظه شمر دون فریاد زد و به غلامش رستم گفت سرش را با چوب ( یا گرز ) بزن، و او نیز چنین کرد و عروس در جا شهید شد و به همسرش ملحق شد، و او اول زنی بود که در عاشورا به شهادت رسید. ( مقتل مقرم 242 )  
- دعا نزد پیکر شهدای کربلا مستجاب است.  
- دعای دل شکسته  با سرعت برق به آسمان می رسد. 
- دعای مظلوم رد نمی شود. 
- دعای غریب به خدا می رسد.  
- دعای دلسوخته وعزیز از دست داده.  
- و دعای کسی که به خدا هدیه ای خالصانه داده باشد و ... غیره، که همه این موارد در عروس جوان وهب جمع شده بود، لذا دعایش مستجاب شد و به شهادت رسید. 
 - نکته بعد اینکه تازه دامادی حجله اش را رها می کند و به قتل وجهاد و دفاع از غریب کربلا دل می دهد، اگر مسیحی اینگونه با امام ما رفتار می کند، پس ما باید چگونه رفتار کنیم؟ 
4- سبقت به سوی مرگ!! 
 بنابر عادت متعارف که عده ای از مردم برای دریافت جوایز معینی در ضمن شرایط و قوانین  خاصی از هم سبقت می‌گیرند، ولی تاریخ مانند اصحاب آقا ابا عبد الله الحسین (ع)کمتر شخصیت هایی را ذکر کرده که اینگونه با عقیده و یقین
 و رضایت به سمت بهشت پربزنند، وجاى شگفت نيست كه مى بينيم اصحاب حضرت براى شهادت لحظه شمارى مىكردند و از يكديگر گوی سبقت  می ربودند وچه بسا سرخوش و شادمان با يكديگر شوخى مى كردند. 
درحقيقت حضرت سيدالشهدا (ع) چنين روحيه بلند و استوارى در آنان ايجاد كرده بودند و از سوى ديگر، شوق جان دادن در دامان آن حضرت، آنان را چنان مشتاق كرده بود كه سر از پا نمى شناختند. بيهوده نيست كه حضرت خود درباره اصحابشان فرموده اند:  
(فاني لا اعلم اصحاباً اوفى ولا خيراً من اصحابي،)
من هيچ يارانى بهتر و با وفاتر از اصحاب خود نمى شناسم. ( بحارالانوار، ج44، ص392 ) 
فضيلت و برترى كه امام در سخنان خود براى آنان قائل شده، شامل برترى بر كسانى كه قبل و بعد از آنان وجود داشته اند نيز مى شود. 
 - متأسفانه سبقت مردم در این زمانه به سمت گناه و معصیت و رذائل بیشتر شده است، ومصیبت اینجاست که حتی آنهایی که ادعای ایمان و دیانت می‌کنند نیز کم و بیش از گناهان پرهیز نمی‌کنند! 
 
5- عمل بر اساس دین، نه منفعت 
بنا بر دلائل و قرائن متعدد که در مسیر عاشورائیان رخ داده است به این نتیجه جلی می‌رسیم، که دین اسلام به معنای صلح وسلام و امن و امان است وشدیداً با مفهوم خونریزی وظلم و ستم و تروریست مخالف است و یکی از دلایلی که به آن استناد می نماییم این است:  
 ابن زیاد به قصد عیادت شریک بن اعور وارد منزل هانی بن عروه شد. مسلم در آنجا بود و می‏توانست او را هلاک کند، اما مهمان بود، آنها حکومت انسانیت می‏خواهند نه ریاست، ولی فرزندان مسلم که در خانه‏ای مهمان شدند صاحب خانه به خاطر دو هزار درهم جایزه آنها را شهید کرد و سر برید! 
شریک خیلی اصرار داشت که مسلم از این فرصت استفاده کند و ابن زیاد را به قتل رساند، اما حضرت مسلم بن عقیل هرگز خلاف آموخته خود عمل نکرد و بعد از انصراف ابن زیاد، فرمود: 
من خود را کاملاً برای اجرای نقشه کشتن یا ترور او آماده کرده بودم، اما ناگهان سخن پیامبر اکرم, را به یاد آوردم که فرمود:  
«انالایمان قید الفتک لایفتک مؤمن» ( مقاتل الطالبیین 62 ) ایمان مانع از آن میشود که انسان شخصی را غافلگیر کند و بدون این که به او اجازه دفاع بدهد، او را بکشد (ترور کند) يعني اين که ايمان ترور را منع مي کند، همانند کسي که دستش بسته است و قادر نيست کاري انجام دهد. (مائده/33) 
بنابراين، از روايات استفاده مي‌شود که هرگونه کشتن به صورت پنهاني (ترور) شرعاً حرام و ممنوع است. 
اسلام حتي خدعه و نيرنگ در جبهه اسلامي و خودي را جايز نمي داند.   
اسلام فقط نبرد رو در رو  را می پذیرد و این نمونه ای از پایبندی حضرت مسلم بن عقیل به مبانی اسلام بود. 
 (فتک: در لغت نامه دهخدا، اين واژه به معني، به ناگاه گرفتن، ناگاه کسي را کشتن و يا کشتن غافلگيرانه مقتول است. (لغت نامه دهخدا، ذيل کلمه فتک)   

و در ختام ،،،
به درستي كه ياران امام حسين} بهترين‏ها و برگزيدگان بشريت و سرور مسلمانان بودند. برخى از ايشان صحابى رسول خدا, بودند كه حديث و گفتار حضرتش را نيز شنيده و پيامبر را درك نموده بودند و برخى از ايشان از تابعين و ياران حقيقى امیرالمؤمنين على}بودند، ضمن اينكه به لحاظ اجتماعى نيز از رؤساى مسلمانان و شجاعان آنها و علما و رهبر ایشان به حساب مىآمدند.  
 تصميمى كه آنها درباره مرگ و زندگى گرفتند در تاريخ لشكريان اسلام بىسابقه بود، در حالي كه به سوى شهادت حركت مىنمودند كه اين حركت كاملاً آگاهانه و از روى عقيده راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و جهاد بود و نه از سر جهل و بىخبرى، وبا تمام یقین می‌توان گفت که آنها از  مصدایق واضح آیه: (مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا ) ( الاحزاب 23 )  هستند.  
 خدا به آنها جزاى خير دهد و سلام بر آنها روزى كه شهيد شدند و روزى كه برانگيخته خواهند شد.   
 
سخن آخر: یک ترازو لازم است که با آن اعمال وافعال وکردار ونیت وعقیده و اخلاق خود را با یاران خدا بسنجیم.
 
 

   |    :  92    |    :   الگو گیری از یاران سیدالشهداء

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2144
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )