مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:28:30
طلوع آفتاب: 05:52:23
اذان ظهر: 11:57:07
غروب آفتاب: 18:01:52
اذان مغرب: 18:19:56
نیمه شب: 23:15:11
حدیث روز
  • امام حسین علیه السلام
  • لا أفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق ؛
  • تاریخ طبرى، ص 1، ص 239
امام شناسی (مطالبه ای برای هدایت امت)
.
مطالبه ای برای هدایت امت

بررسی تاریخ اسلام، تصویر روشنی از موضع فاطمه زهرا (س)  در قبال جریان سیاسی بوجود آمده پس از رحلت رسول اکرم ,  ارائه می‌کند.
بویژه در بین مجموعه برخوردهای دختر رسول خدا , در برابر حوادث آن برهه از تاریخ، شکایت آن بانو از دستگاه حاکم نسبت به مصادره سرزمین فدک و مراتب اعتراض او در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است.
اما ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا فاطمه زهرا   به خاطر تصاحب محصولات و درآمد ملک فدک اینچنین به صحنه آمد و مبارزه‌اى جدی را رقم زد؟ به عبارتی دیگر، آیا مسأله فدک را باید نزاعى شخصی دانست؟
براى پاسخ به این سؤال، كافى است به خطبه‌اى مراجعه کنیم که به عنوان آشکارترین جلوه اعتراض حضرت زهرا {  در مسجد النبى، مقابل خليفه و در حضور جمعيت انبوهى از مهاجر و انصار ايراد شد.
دختر نبی اکرم, در این خطابه، سخن خود را با حمد و ثنای الهی آغاز نمود و پس از گواهی به وحدانیت خداوند و رسالت فرستاده او و بیان عظمت قرآن و احکام دین اسلام، به معرفی ارتباط خویش با رسول خدا , پرداخت.
در ادامه می‌بینیم که حضرت زهرا  به تبیین نقش علی(ع) در جریان رسالت و صیانت او از اسلام می‌پردازد و برادر رسول خدا ,  را عاملی معرفی می‌کند که خداوند به دست او آتش افروزی کفار و سرکشان عرب بر ضد اسلام را در جنگ‌ها خاموش می‌کرد. 
آنگاه در مقام مقایسه می‌افزاید:
«... این درحالی بود که شما در بحبوحه آن خطرها در دامن آسايش و رفاه غنوده بوديد!» (1)
مى‌بينيم كه فاطمه زهرا(س)  به اعجاز هنر، چه مقايسه شگفت انگيزى به كار بسته است! او والاترين نمونه دلاورى و شجاعت در دنياى اسلام را در برابر شخصيت‌هایی نهاده است كه از جهاد مقدس اسلامى و جانبازى در راه خداوند، تنها به اين قناعت كردند كه در پشت جبهه جنگ و زير سايبان بايستند و گاهی نیز از ميدان جهاد بگریزند؛ موضوعی که در پيشگاه اسلام و طبق آیات قرآن، صریحاً مذّمت و تحريم شده است. (2)
ضرت زهرا  به بهانه مطالبه فدک، پیامی مهم را برای همه پيروان قرآن در طول تاریخ، جاودانه ساخت و آن، انحراف مسیر جامعه اسلامی از خط مستقیم و خارج شدن رهبری امت از کانون حقیقی آن ( ولایت و خلافت امیرالمؤمنین علی ) بود
فاطمه زهرا   در فراز دیگری از سخن خویش، آنجا که به مطالبه ملک خود می‌پردازد، در پاسخ به سخن ابوبکر که مدعی شد انبیاء ارث باقی نمی‌گذارند؛ اینگونه به کتاب خدا احتجاج می‌کند که:
«آيا به امر خداوند و نص قرآن كريم بايد تو از پدرت ارث ببرى و من از ميراث پدر بى‌نصيب باشم؟ شگفتا که بهتان عجیبى است! آيا دانسته و به عمد، كتاب الهى را ترك كرده و آن را پشت سر انداخته‌ايد؟ آيا قرآن نمى‌گويد: «سليمان از داود ارث برد»(3) و هم در آنجايى كه سخن از يحيى پسر زكريا [  است، نمى‌گويد: «پروردگارا! مرا فرزندى عنايت كن كه از من و خاندان يعقوب ارث برد»(4)؟ ... آيا خداوند شما را به آيه‌اى مخصوص داشته و پدرم را از آن محروم كرده است؟... آيا شما به عموم و خصوص قرآن كريم، از پدر و پسر عم من داناتريد؟»(5)
می‌بینیم که دخت رسول الله  (ص)در این فراز، چگونه كار خليفه را مخالف قرآن دانست و وجود هرگونه سند و مجوزى را براى آن، از كلام الهى نفى كرد. در حقیقت زهرا(س)  مدعیان جانشینی رسول خدا ,  را با چالشی جدی مواجه دانست و آن، عدم آگاهی از کتاب خدا بود؛ چالشی که خود به شکلی دیگر پرده از ناشایستگی آنان در احراز این منصب بر می‌داشت.
لذا حقیقتاً اين منازعه برای جگر گوشه پیامبر,  مفهوم گسترده‌ترى نسبت به یک مطالبه شخصی داشته است. این خطبه از تصميم راسخى حکایت می‌کند که در اعماق وجود آن بانو شکل گرفته بود تا مردمی را كه به جاهليت گذشته خود بازگشته‌اند، به راه اسلام آورد.
حضرت زهرا  به بهانه مطالبه فدک، پیامی مهم را برای همه پيروان قرآن در طول تاریخ، جاودانه ساخت و آن، انحراف مسیر جامعه اسلامی از خط مستقیم و خارج شدن رهبری امت از کانون حقیقی آن  ( ولایت و خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) ) بود. 
پیامی که دانشمندان بزرگ اهل سنت نیز قرن‌ها بعد به آن توجه کرده و در آثار خود آن را مورد اشاره قرار داده‌اند.
ابن ابی الحدید معتزلی، محقق سنی مذهب، در کتاب خود می‌گوید:
 
«از استاد و مدرس مدرسه غربی بغداد پرسیدم: آیا فاطمه  راست نمى‏گفت؟ گفت: آرى! پرسیدم: اگر چنین بود، چرا خلیفه فدک را به او پس نداد؟ 
لبخندى بر لب استاد نشست و پاسخ داد: اگر آن روز فدک را بدو مى‏داد، فردا خلافت شوهر خود را ادعا مى‏کرد. او هم نمى‏توانست ‏سخن وى را نپذیرد؛ چون قبول کرده بود که هر چه دختر رسول خدا ,  مى‏گوید، راست است.»(6)
........................................................................................................................................
پی نوشت:
1.  قسمتی از خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا { /   منابع: بحارالأنوار، جلد 29، صفحه 224 و 225 
2. آیه 15 و16 سوره انفال 
در این خصوص برخی از محدثین و مورخین بزرگ اهل سنت، از عایشه نقل می‌کنند که خلیفه اول هرگاه به یاد جنگ احد می‌افتاد، متأثر می‌شد و افسوس می‌خورد که چرا رسول خدا, را در آن لحظات تنها گذاشت (المستدرک حاکم، ج3، ص298، چاپ دار الکتب العلمیه، بیروت، 1411هـ؛1410هـ؛ چاپ دار إحیاء التراث العربي، 1408هـ؛ مسند أبي داود الطیالسي، ج1، ص8، چاپ دار هجر، مصر، 1419هـ). 
اما خلیفه دوم نیز مطابق نقل تفسیر طبری (ج7، ص327، چاپ مؤسسه الرساله، 1420هـ)، الدر المنثور (ج2، ص 355، چاپ دار الفکر، بیروت) و کنز العمال (ج2، ص 376، چاپ مؤسسه الرساله، 1401هـ) خود به صراحت اقرار می‌کند که در آن شرایط، رسول خدا, را رها نمود و گریخت.
3. «و ورث سلیمانُ داوودَ...» (سوره نمل، آیه 16)
4. «فهب لي من لدنک ولیّاً / یرثني و یرث من آل یعقوب...» (قسمتی از آیات 5 و 6 سوره مریم)
5. بخش دیگری از خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا (س)
6 . مقصود مؤلف، أبوالحسن علي بن علي الفارقي الشافعي، یکی از فقها و اساتید بزرگ اهل سنت و مدرس مدرسه نظامیه و مدرسه غربی بغداد بوده است. (شرح نهج البلاغة إبن أبی الحدید، جلد 16، صفحه 284) 
 
   |    :  92    |    :   امام شناسی (مطالبه ای برای هدایت امت)

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2189
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )