مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:53:39
طلوع آفتاب: 06:24:59
اذان ظهر: 13:08:29
غروب آفتاب: 19:51:59
اذان مغرب: 20:11:02
نیمه شب: 00:22:49
حدیث روز
  • رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم 
  • صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛
  • ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
تربیت ها و آموزشهای حضرت زهرا
تربیت ها و آموزشهای حضرت زهرا
تربيت‏ها و آموزشهاى حضرت زهرا (س)

مرحوم علامه مجلسى- رضوان‏ اللَّه‏ عليه- در مورد فضّه داستانى را نقل كرده،(1) كه علم و آگاهيش را- كه قطره‏اى از علوم فاطمه زهرا مي ‏باشد- ترسيم مي ننمايد: 
روزى يكى از زائران بيت خدا از قافله عقب ماند و در اين گيرو دار متوجه زنى شد كه او نيز راه گم كرده و نمى‏دانست كجا رود. 
مرد پرسيد: «تو كيستى؟» (من انت؟) 
زن با خواندن آيه‏ هشتاد و نه سوره‏ زخرف به او تفهيم كرد كه چرا سلام نكردى؟ (2) 
مرد: سلام عليك 
زن: و عليك ‏السّلام 
مرد: در اين صحرا چه مي‏كنى؟ «ما تصنعين ههنا؟» 
زن: خدا هركسى را هدايت كند گمراه نمى‏شود. «و من يهدالله فماله من مضل». (3) 
(او با خواندن اين آيه مرد را متوجه كرد كه گم شده است.) 
مرد: تو از جن هستى يا از جنس بشر؟ 
زن: اى بنى‏آدم! خود را مزين سازيد. 
«يا ببني ‏آدم خذوا زينتكم (4) 
يعنى من از جنس بشر هستم.» 
مرد: از كجا مى‏آيى؟ 
زن: از راه دور 
«ينادون من مكان بعيد؛(5) 
مرد: كجا مى‏روى؟ 
زن: براى افراد واجد شرائط واجب است به حج روند. 
«ولله على الناس حج البيت من استطاع اليه سبيلا.(6) 
(كنايه از اينكه عازم حج هستم.) 
مرد: كى از خانه خارج شده‏اى. 
زن: ما زمين و آسمان را در شش روز آفريده‏ايم. «و لقد خلقنا السموات والارض و ما بينهما فى ستة ايّام (7) 
يعنى شش روز است كه از مدينه خارج گشته‏ام.» 
مرد: آيا ميل طعام داريد؟ 
زن: ما آنان را جسد و بى‏روح خلق نكرده‏ايم كه نيازى به خوردن نداشته باشند. 
«و ما جعلناهم جسدا لايأكلون الطعام (8) 
با اين تعبير و خواندن آيه مى‏رساند كه نياز به غذا و خوردن دارد.» مرد به او غذا داد و سپس گفت: كمى با شتاب حركت كن. 
زن: خداوند هركسى را به اندازه قدرتش مكلف ساخته. 
«لايكلف اللَّه نفساً إلا وسعها (9) 
يعنى بيش از اين توانايى ندارم.» 
مرد: پس بيا تو را نيز به مركب خود سوار كنم. 
زن: اگر در عالم دو خلق وجود داشت باعث فساد مى‏شد. 
«لوكان فيهما آلهة الا اللَّه لفسدتا (10)
 آرى سوار شدن زن و مرد به يك مركب خطرناك است.» 
مرد از مركب خود پايين آمده و زن را بر آن سوار كرد. در اين هنگام زن اين آيه را خواند: 
«سبحان الذى سخّر لنا هذا (11) 
منزه است آن خدايى كه اين را براى ما مسخر كرد...» 
مرد مى‏گويد: بدين طريق خود را به قافله رسانديم، من از زن پرسيدم: آيا در ميان كاروان كسى را دارى؟ 
او با خواندن آيه‏ 26 سوره‏ ص، 144 آل‏عمران، 12 مريم و 11 طه، كه به ترتيب، نامهاى مبارك حضرت داوود، حضرت محمد,، حضرت يحيى و حضرت موسى [است مرا متوجه چهار پسر خود كرد كه اين نامها را داشتند. 
من با صداى بلند كاروان را مخاطب قرار داده و نام اين افراد را خواندم، ناگاه ديدم چهار نفر جوان به نزد من آمدند، از زن پرسيدم آنان كيستند؟ او با خواندن آيه‏ 46 سوره‏ كهف به من فهماند كه آنان پسرانم هستند. 
آن جوانان به خدمت آن زن رسيدند. جوانان فوق‏العاده محبت مى‏كردند، زن از آنان با خواندن آيه‏ بيست و شش سوره‏ قصص خواست كه به من نيكى كنند. جوانان نيز هدايا و اشيايى به عنوان تشكّر به من دادند... 
من از آنان پرسيدم: اين زن كيست؟ 
آنان گفتند: اين مادر ما (فضّه)- خادمه حضرت ‏فاطمه ‏زهرا{- است، كه بيست سال تمام سخنان خويش را با خواندن قرآن مى‏رساند. 
حالا شما خوانندگان عزيز توجه فرماييد كه اگر فضه- خادمه زهرا- چنين باشد، معلم و مربى او كه تمام فضائل اخلاقى و كمالات انسانى و علوم سرشار خويش را از منبع فيض بى‏منتهاى الهى كسب كرده و در دامن پر مهر نبوت و رسالت تربيت شده و شايستگى همسرى ولايت و مادرى امامت گرديده است چگونه بوده است؟! 
 
 
پی نوشت:
1ـ رياحين‏الشريعة، ج 2، ص 317 نقل از: خصايص فاطميّه. 
2ـ و قل سلام فسوف يعلمون. 
3ـ زمر/ 37. 
4ـ اعراف/ 31. 
5 ـ فصلت/ 44. 
6ـ آل‏عمران/ 97. 
7ـ ق/ 38. 
8ـ انبياء/ 8. 
9ـ بقره/ 286. 
10ـ انبياء/ 22. 
11ـ زخرف/ 13.

 
قبر مخفي

 « وَ لأَیِ الأمُورِ تُدفَنُ لَیلاً      بِضعَةُ المُصطَفی وَ یُعفی ثَراها»   
متأسفانه مزار دختر پيغمبربه درستی روشن نيست. 
از آنچه درباره مرگ او نوشته شد،‌ و كوششي كه در پنهان داشتن اين خبر به كار برده اند، معلومست كه خانواده پيغمبر در اين باره خالي از نگراني نبوده اند.
اين نگراني براي چه بوده است؟ درست نمي دانيم. 
يك قسمت آن ممكن است بخاطر اجراي وصيت زهرا (س) باشد. نخواسته است كساني را كه از آنان ناخشنود بود، در تشييع جنازه، نماز و مراسم دفن او حاضر شوند. 
اما آثار قبر را چرا از ميان برده اند؟ و يا چرا پس از بخاك سپردن او صورت هفت قبر، يا چهل قبر در گورستان بقيع و يا در خانه او ساخته اند؟ چرا اينهمه اصرار در پنهان داشتن مزار او بكار رفته است؟
اگر در سال چهلم هجري فرزندان فاطمه قبر پدر خويش را از ديده مردم پنهان كردند، از بي حرمتي مخالفان مي ترسيدند. 
اما وضع مدينه را در چهل روز يا حداكثر هشت ماه پس از مرگ پيغمبر با وضع كوفه در سال چهلم از هجرت يكسان نمي توان گرفت. 
آنها كه بر سر مسائل سياسي و احراز مقام با علي(ع) كشمكش داشتند، كساني نيستند كه در سال يازدهم در مدينه حاضر بودند. 
و آنانكه در مدينه حاضر بودند، حساب علي(ع)  را از فاطمه(س) جدا مي كردند. براي رعايت ظاهر هم كه بوده است به دختر پيغمبر حرمت مي نهادند. و مسلماً به قبر او نيز تعرضي نمي‌كرده اند. 
نيز نمي توانيم بگوییم مرور زمان و يا فراموشي راويان موجب معلوم نبودن موضع مزار زهرا است. چه محل قبر دو صحابي پيغمبر در كنار قبر او معين است. قبر فرزند زهرا را كه در بقيع آرميده است به تقريب مي توان روشن ساخت. 
پس موجب اين پوشيده كاري چيز ديگري است. 
همان سببي است كه خود او در جمله هایی كه شايد آخرين گفتارهاي او بوده است بر زبان آورد. 
همان سخنان كه به زنان عيادت كننده گفت: «دنياي شما را دوست نمي دارم و از مردان شما بيزارم».
 او مي خواست دور از چشم ناسپاسان و   حق ناشناسان بخاك رود و حتي نشان او هم دور از چشم آنان باشد.
ابن شهر آشوب نوشته است ابوبكر و عمر بر علي(ع) خرده گرفتند كه چرا؛ آنان را رخصت نداد تا بر دختر پيغمبر نماز بخوانند. وي سوگند خورد كه فاطمه چنين وصيت كرده بود و آنان پذيرفتند. 
طبق روايتي كه كليني از احمد بن ابي نصر از حضرت رضا(ع)  آورده است: 
امام در پاسخ احمد كه از محل قبر فاطمه(س)  پرسيد گفت: او را در خانه اش بخاك سپردند. و چون بني اميه مسجد را وسعت دادند قبر در مسجد قرار گرفت.
ابن شهر آشوب از گفته شيخ طوسي نويسد: آنچه درست تر مي نمايد اينكه او را در خانه اش يا در روضه پيغمبر بخاك سپردند.
مجلسي از دلايل الامامه و او به اسناد خود روايتي از امام صادق} آورده است كه بامداد آنروز مي خواسته اند جنازه دختر پيغمبر را از قبر بيرون آورند و بر آن نماز بخوانند و چون با مخالفت و تهديد سخت علي (ع)  رو برو شده بودند از اين كار چشم پوشيده اند.
بهرحال پنهان داشتن قبر دختر پيغمبر، ناخشنود بودن او را از كساني چند نشان مي دهد و پيداست كه او مي خواسته است با اين كار آن ناخشنودي را آشكار سازد.
سيد جعفر شهيدي 
   |    :   تربیت ها و آموزشهای حضرت زهرا

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2003
7/10 (تعداد آرا 2 نفر )