مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:53:39
طلوع آفتاب: 06:24:59
اذان ظهر: 13:08:29
غروب آفتاب: 19:51:59
اذان مغرب: 20:11:02
نیمه شب: 00:22:49
حدیث روز
  • امام رضا علیه السلام
  • مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل ؛
  •  
  • بحـارالانـوار، ج 78، ص 357
جایگاه غدیر خم
جایگاه غدیرخم
جايگاه غدير خم

مفاهیم خطبه غدیر خم که توسط پیامبر اکرم, قرائت شد؛ دارای مضامین مهم و عمیقی است.
متأسفانه بسیاری از ما تاکنون این خطبه و حدیث نبوی را یک بار هم بطور کامل نخوانده و پیام اصلی این واقعه مهم را به درستی متوجه نشده ایم. 
یکی از مضامین مهم پیامبر اکرم, در این خطبه، موضوع مهدویت و امامت بعد از حضرت علی(ع) است و با بیان توضیحاتی کامل امام علی(ع) را شایسته ترین فرد برای خلافت و رهبری مسلمانان بعد از خود اعلام کردند و نیز فرزندان بعد از ایشان را چراغ راه آینده مسلمانان برای رستگاری برشمردند. محمد دشتي 

تنگ نظري ديگران
يكي از علل مهجور ماندن غدير، باور سطحي برخي است كه فراوان گفتند و نوشتند: (روز غدير روز ولايت حضرت امير المؤمنين(ع) است) و غدير را فقط در ولايت آن حضرت خلاصه كردند و از ديگر جنبه هاي غدير چيزي نگفتند.
درست است كه: در روز غدير ولايت امير المؤمنين(ع) ابلاغ شد و غدير از جهتي روز ولايت امير المؤمنين(ع) است، و روز غدير روز تعيين امامت بود ، اما اهداف مهم ديگري در روز غدير تحقق يافتند كه كمتر به آن پرداخته شده و در اظهار نظر ها مطرح شده است.
 
ضرورت كاوش در ژرفاي غدير
ماسه غدير تنها در باورهاي ياد شده محدود نمي شود، و در مرزهاي مطرح شده محصور نمي گردد. بايد ديد پديد آورنده «حماسه غدير» در آن روز چه فرمود؟  و بيعت عمومي مردم را در چه مرزهايي گسترش داد؟ آيا تنها امير المؤمنين(ع) را معرفي فرمود؟ آيا تنها براي امير المؤمنين(ع) بيعت گرفت؟چرا خطبه غدير را مطالعه نمي‌كنيم؟ و همه سخنان پيامبر اسلام , را مورد ارزيابي و مطالعه قرار نمي دهيم؟ و ابعاد گوناگون پيام آن حضرت را استخراج نمي‌كنيم؟
 اگر خطبه غدیریه  را به خوبي مطالعه كنيم، بسياري از اختلافات برطرف مي شود، و جايگاه واقعي غدير را آن گونه كه شايسته است درك خواهيم كرد. 
اگر جايگاه اصلي غدير را بشناسيم و عمق كلام و پيام رسول خدا , را كشف كنيم و بدانيم كه در روز غدير چه تحولات عظيمي رخ داد، در تحليل بسياري از حوادث غدير موفق خواهيم بود، و به بسياري از پرسش ها پيرامون غدیر مي توانيم پاسخ درستي بدهيم كه: 
چرا فرشته وحي سه بار فرود آمد؟ مسئله چقدر اهميت داشت كه رسول خدا , سه بار درخواست استعفا كرد؟ چرا رسول خدا در انجام دستور الهي مي ترسيد ؟ و ترس آن حضرت از چه بود؟ چرا دشمنان نفوذي كه تا آن روز ساكت بودند در غدير به خشم آمدند؟ و دست به اسلحه بردند؟ و در غدير چه گذشت كه همواره امامان معصوم با آن استدلال مي كردند؟  و مي فرمودند   « پس از غدير ديگر براي كسي عذري وجود ندارد»!
در غدير چه گذشت كه چونان تير خلاص، منافقان نفوذي و منتظران قدرت را يكجا به بن بست كشاند؟ 
گفتيم كه در روز غدير، ولايت حضرت امير المؤمنين}كه از طرف خدا تعيين و توسط رسول گرامي اسلام, بارها ابلاغ شده بود، با «بيعت عمومي» مردم تحقق يافت اما اين نيز همة نگراني منافقان نبود، زيرا چنان كه پيامبر , را تحمل كردند، و منتظر ماندند تا پس از او كودتاي نظامي خود را سامان دهند،
براي جان اميرالمؤمنين(ع) نيز توطئه هايي داشتند و يا او را نيز تحمل مي كردند. پس داستان چيز ديگري بود.
در روز غدير نه تنها ولايت حضرت امير المؤمنين} ابلاغ شد بلكه رهبري امت اسلامي تا ظهور حضرت مهديأ و دوران رجعت و قيامت مطرح و از مردم بيعت و اعتراف گرفته شد. 
رسول خدا, فرمود: بگوييد كه: (اي جمعيت انسان ها! جمعيت شما بيشتر از آن است كه بتوانيد با من در اين صحرا بيعت كنيد، پس از طرف خدا فرمان داده شدم كه از شما اقرار بگيرم نسبت به ولايت امير المؤمنين(ع) و امامت امامان پس از او كه از فرزندان من و علي هستند، و شما را آگاه کردم كه فرزندان من از صلب علی هستند، پس همه شما مردم بگوييد: «يا رسول الله ما گوش به فرمان، تسليم، خشنود، مطيع مي باشيم، براي آنچه كه از طرف خدا به ما ابلاغ كردي، از طرف خداي خود و پروردگار ما پيرامون ولايت اميرالمؤمنين(ع) و ولايت فرزندان او كه همگان از فرزندان اويند.
با تو بر اين پيمان با قلب هاي خود، با جان خود، با زبان خود، و با دست خود بيعت مي كنيم، بر اين بيعت زندگي مي‌كنيم، مي ميريم، و برانگيخته  مي شويم، آن را دگرگون نكرده، تغيير نخواهیم داد، و در آن شك و ترديد نداريم، و از آن باز   نمي گرديم، و پيمان را نمي شكنيم، و خدا را و تو را اطاعت مي كنيم، و از اميرالمؤمنين(ع) و فرزندان او كه همگان امامان امت مي باشند اطاعت مي كنيم.
اماماني كه تو تذكر دادي از فرزندان تو و از صلب اميرالمؤمنين(ع) پس از حسن و حسين مي باشند).
حسن و حسين[ كه مقام آنها را از ديدگاه خود به شما شناساندم، و ارز ش آنها را در نزد خود، و منزلت آن دو را در پيشگاه خداي عزيز و بزرگ به شما تذكر دادم، و اداي امانت كردم و گفتم كه آن دو بزرگ جوانان بهشت مي باشند،‌ و پس از اميرالمؤمنين(ع) و من، هر دو امام امت اسلامي هستند و همگي بگوييد:« خدا را در اين فرمان اطاعت مي‌كنيم، و تو را اي رسول خدا، و علي را، و حسن و حسين را، و امامان پس از او را اطاعت مي‌كنيم، كه امامت آنان را يادآوري كردي، و بر آن عهد و پيمان گرفتي، از قلب هاي ما، جان هاي ما، و بيعت گرفتي با دست هاي ما، آنان را كه در حضورت يافتي، و يا با زبان اقرار كردند، اين عهد و پيمان را تغيير نخواهيم داد. و خدا را بر آن گواه مي گيريم، كه براي گواهي كافي است، و تو اي رسول خدا بر اين پيمان گواه ما مي باشي، و هر مؤمن پيروي كننده اي در ظاهر و پنهان، و فرشتگان خدا، و لشكريان الهي و بندگان او، و خداوند بر تمامي آنان گواه است».
يعني از روز غدير تا پايان دنيا، از غدير تا لحظه قيامت، سيستم رهبري امت اسلامي در خاندان پيامبر, و اميرالمؤمنين(ع) استقرار يافت. 
امامان معصوم ] همه از فرزندان اميرالمؤمنين(ع)هستند كه بايد ولايت امت را تا قيام قيامت در دست با كفايت خود نگهدارند.
رسول خدا , هر جا كه ولايت حضرت اميرالمؤمنين (ع) را اعلام كرد همراه با ولايت ديگر امامان، و ولايت نهايي یعنی ولایت حضرت مهدي أ بود.
از اين رو هم ولايت اميرالمؤمنين(ع) مطرح شد و هم ولايت عترت سامان يافت و هم ولايت حضرت مهديأ طرح گرديد و آنگاه براي همه امامان معصوم توأم با     « اعتراف عمومي» بيعت گرفته شد.
هم ابلاغ بود و هم تعيين، هم ابلاغ بود و هم بيعت، هم رهبري پس از پيامبر, مطرح شد و هم ادامه آن تا قيامت، هم طرح باور اعتقادي بود و هم الگوي عملي و بيعت بود.
ديگر چه ابهامي باقي مانده بود تا منافقان نفوذي ايجاد شك و ترديد كنند؟ ديگر كدام جاي خالي ماند؟ كه تشنگان قدرت جاپايي براي خود بيابند؟ به همين دليل برآشفتند، كينه توزي ها آغاز كردند، و دست به شمشير بردند.
علل مظلوميت هاي عترت
مخالفان و منافقان گر چه در زمان رسول خدا , با آن بافت فكري و اجتماعي حاكم بر مسلمانان موفق نشدند تا نقشه هاي شيطاني خود را اجرا كنند، اما پس از رسول خدا دست به هر توطئه اي زدند.
از حضرت زهرا(س) در حالي كه در احد بر مزار حضرت حمزه(ع) عزاداري مي كرد، پرسيدند: چرا مردم بر ضد شما و اميرالمؤمنين(ع) هجوم آوردند و حق مسلم او را غصب كردند؟
حضرت زهرا(س) پاسخ فرمود: 
«اين همه كينه توزي ها از جنگ بدر و انتقام جويي ها از جنگ احد است كه در دل هاي منافقان پنهان بود، اما روزي كه حكومت را غصب كردند، تمام آن كينه ها و حسادت ها را بر ما فرو ريختند.»
از آن پس ديگر امامان معصوم] را مهلت رهبري ندادند. و 5 سال حكومت     اميرالمؤمنين} را با تحميل به خاك و خون كشيدند و قلب آن اول مظلوم تاريخ را پر از خون كردند.
 كه فرمود: «به خدا سوگند! من از پيشتازان لشگر اسلام بودم تا آنجا كه صفوف كفر و شرك تارو مار شد، هر گز ناتوان نشدم، و نترسيدم، هم اكنون نيز همان راه را   مي روم، پرده باطل را مي شكافم تا حق را از پهلوي آن بيرون آورم. 
مرا با قريش چه كار، به خدا سوگند، آن روز كه كافر بودند با آنها جنگيدم، و هم اكنون كه فريب خورده اند با آنها مبارزه مي كنم. ديروز با آنها زندگي مي كردم و امروز نيز گرفتار آنها مي باشم.
به خدا سوگند! قريش از ما انتقام نمي‌گيرد جز به آن علت كه خداوند ما را از ميان آنان برگزيده و گرامي داشت، ما هم آنان را در زندگي خود پذيرفتيم، پس چنان بودند كه شاعر گفته است: « به جان خودم سوگند، هر صبح از شير صاف نوشيدي و سرشير و خرماي بي هسته خوردي، ما اين عظمت را به تو بخشيديم در حالي كه بلند مرتبت نبودي. و در اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهباني داديم و تو را حفظ كرديم».
 
و جلادان و قدرت طلبان بني اميه، و سپس بني عباس، هر چه خواستند كردند و همه امامان را يا به زهر و يا با شمشير به شهادت رساندند و فكر مي كردند كه چون قدرت و شمشير دارند حاكمند، اما بر دل هاي مسلمانان نتواستند پيروز گردند كه « حقانيت عترت » جاودانه ماند. 
و دين كامل الهي به بركت خون هاي پاك فرزندان رسول خدا , تداوم يافت و تا سرخ سرخ سرخ چنين يافت. 
 

   |    :  92    |    :   جایگاه غدیر خم

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2214
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )