مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:53:39
طلوع آفتاب: 06:24:59
اذان ظهر: 13:08:29
غروب آفتاب: 19:51:59
اذان مغرب: 20:11:02
نیمه شب: 00:22:49
حدیث روز
  • رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم 
  • صَلاةُ اللّيلِ مَرضاةٌ لِلرَّبِّ وَ حُبُّ المَلائِكَةِ وَ سُنَّةُ النبياءِ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ اَصلُ اليمانِ وَ راحَةُ البدانِ وَ كَراهيَةٌ لِلشَّيطانِ وَ سِلاحٌ عَلَى العداءِ وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ وَ قَبولُ العمالِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛
  • ارشاد القلوب، ج 1، ص 191
درس هایی از مدرسه زینب
.
درسهايي از مدرسه زينبي

بدون تردید در طول تاریخ اسلام و به ویژه تشیع زنان از سهم بسزایى برخوردار بوده‏اند و عاشورا نیز برهه‏اى از همین تاریخ سراسر صبر و ایثار و مقاومت و خودآگاهى است. 
واقعه عاشورا گرچه حقیقتی است تلخ و جانسوز، اما در درون خود تابلوی زیبایی از آزادگی و شناخت انسان‌ها و همچنین بزرگی مقام زن است. مردان در صحنه نبرد جنگیدند به شهادت رسیدند و زنان پیام ایشان را شهر به شهر ابلاغ کردند و به اسیری رفتند.
برجسته ترین زن عاشورا، زینب کبری (س) است که انسانى تربیت یافته در خاندان رسالت و امامت، دانشمندى بزرگ و قهرمانى بى نظیر است که مى تواند بهترین فرد به عنوان سرمشق براى زنان باشد. 
زینب کبری (س) به حکم تکلیف الهى و اطاعت از فرمان امام و نیز عشق به برادر، با فرزندان خود همراه امام به کربلا آمد. او در روز عاشورا، ناظر شهادت فرزند، برادران و دیگر بستگان خویش بود و پس از آن با اسارت خاندان رسول خدا (ص)، سرپرستى کاروان اسیران اهل بیت را برعهده گرفت. در کوفه و شام و در مجلس ابن زیاد و یزید، با سخنانش، فساد بنى امیه و جنایت هایشان را برملا و نام عاشورا و قیام کربلا را براى همیشه در اذهان مردم تثبیت کرد.
نمی‌توان بدون تعمق این جمله را بر زبان جاری ساخت بی آنکه مفهوم عمیق‌اش را دریافت. 
وقتی مطرح می‌شودکه «کربلا در کربلا  می ماند اگر زینب نبود» در این کلام رازی نهفته است که نیاز به شناخت مکتب و مدرسه عظیم عاشورا و اصول این مدرسه دارد.
مدرسه زینبى، مدرسه عشق به آرمان هاى   با رویکردى فرا تاریخى و فراجغرافیایى، مدرسه اى مبتنى بر مدیریتى اسلامى ـ الهى. 
در مدرسه زینبى، کسانى که معناى صبر و مقاومت را مى فهمند، خدا را به آسانى مى شناسند. در مدرسه زینبى، انسان به عالى ترین سطح از انسانیت مى رسد، به گونه اى که در برابر ستم سکوت نمى کند و در این راه حاضر است از جان خود بگذرد.
رسیدن به این الگوى انسانى از اهداف مدرسه زینبى است؛ یعنى گذشتن از محبوب ترین تعلقات دنیایى در راه خدا و در جهت اهداف متعالى حق. هرکه بخواهد در این مدرسه و در سلک زینبیان درآید، باید به دنیا پشت کند و در راه خدا و براى خدا قدم بردارد.
 
درس اول: بیدارى
ارزش واقعى انسان در مدرسه زینبى در این است که بتواند چشم دلش را باز کند و با معرفت و عشق در جهت مسیر الى اللّه قدم بردارد. حضرت زینب (س) در مدرسه زینبى خود مى آموزد که هر آنچه از سر جهل و ناآگاهى است، راهى جز به تباهى و سرنوشتى جز به گمراهى ندارد. 
 
درس دوم: پایدارى 
پایدارى در مصایب و مشکلات از مهم ترین اصول مدرسه زینبى است. زینب (س) به تمام مخاطبان مکتب خود مى آموزد اگر در راه آرمان هاى الهى شکیبایى ورزند، به آنچه کمال مطلوب انسانى است، خواهند رسید. او این اصل را در مکتب پیامبر و پدرش، على (ع) و مادرش، زهرا (س)آموخته بود. 
کسى که پرورده دامان پیامبراعظم (ص) است و در آغوش امیر مؤمنان على (ع) و دامان حضرت زهرا (س) پایدارى را تجربه کرده است، به جایى مى رسد که آزمون الهى را نماد زیبایى معرفى مى کند، آنجا که فرمود: «ما چیزى ندیدیم جز زیبایى.» فریاد برمى آورد و کاخ یزید را این گونه مى لرزاند: «اى یزید! آیا مى پندارى که چون اطراف زمین و آسمان را بر ما تنگ گرفتى و ما را مانند اسیران از این شهر به آن شهر بردند، ما در پیشگاه خداوند خوار شدیم و تو گران مایه گشتى؟»
 
درس سوم: دفاع از مقام ولایت زینب 
بزرگ آموزگار مکتبى است که در آن، زن زیر پرچم عشق به خدا حاضر است.  در مدرسه زینبى، زن، مرزبان حریم ولایت است. حمایت از ولایت از آموزه هاى این مکتب است. زینب (س) به خوبى مى دانست که پس از سیدالشهدا 
(ع) امام سجاد(ع) وظیفه امامت امت و بار سنگین ولایت را بر دوش دارد. 
پس باید زنده بماند تا زمین از حجت خالى نشود. بنابراین، مسئولیت حفاظت از جان امام سجاد (ع) را بر دوش خود احساس مى کرد. او در چند جا توانست از عهده این مسئولیت خطیر برآید.
 اول، هنگام حمله لشکر عمر سعد به خیمه ها، آنجا که شمر خواست امام سجاد (ع) را به شهادت برساند، فرمود: «به خدا سوگند، نمى گذارم او را بکشید مگر اینکه اول مرا بکشید».
دوم، هنگام عبور اسیران از قتل گاه هنگامى که امام سجاد (ع) اجساد کشته را دید، کم مانده بود از شدت غم روح از بدن نازنینش جدا شود. در این حال، زینب(س) با یادآورى اهداف نهضت عاشورا، وى را دلدارى داد تا از آنجا گذشتند. سوم، در کاخ ابن زیاد، آنجا که زیاد دستور داد تا گردن امام سجاد (ع) را بزنند».
 
درس چهارم: حضور سیاسى و اجتماعی
یکى دیگر از اصول مهم مدرسه زینبى، اصل حضور سیاسى است. زن در مدرسه زینبى مى آموزد که در حساس ترین و سرنوشت سازترین صحنه هاى سیاسى وارد عمل شود. 
قرآن کریم با بیان نمونه هایى از حضور سیاسى بانوان در صحنه اجتماع، افزون بر اینکه بر این حضور صحّه گذارده، از این گونه فعالیت ها تجلیل کرده است. حضرت خدیجه (س)، اولین مشارکت عملى بانوان در صحنه هاى سیاسى اسلام را پدید آورد. همچنین مادر موسى (ع) با هوشمندى، باردارى خود و تولد موسى را از فرعون پنهان کرد پس از تولد نیز با الهام الهى موسى را به آب انداخت و خواهر موسى را موظف کرد که وى را دورادور تعقیب کند. 
اوج مشارکت سیاسى حضرت زینب(س) نیز در کربلاست، آنجا که دوشادوش مردان در صف مخالفان یزید ایستاد و با خطبه هایش به تشریح عملکرد نادرست الگوهاى منفى پرداخت. 
 
درس پنجم: پاى بندى به حجاب
مدرسه زینبى، مدرسه تربیت بر اساس پاى بندى به تقواى الهى و پروا داشتن از زشتى و پلیدى است. زینب(س) آموزگار این مدرسه، پاى بندى به حرمت ها و احکام خدا و مراعات حجاب را از جلوه هاى حضور زنان در حماسه عاشورا معرفى مىکند.
او منادى متانت و عفاف و دفاع از حریم و حدود الهى است، آنجا که خطاب به یزید فرمود:
اى زاده آزادشدگان فتح مکه! آیا این عدالت است که همسران و کنیزان خود را پشت پرده قرار داده اى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسیر، روانه کرده اى. پرده هاى حرمت آنان را دریده، چهره هایشان را آشکار کرده اى و زیر سلطه دشمنان از شهرى به شهرى  مى گردانى، آن گونه که مردم شهرها آبادى ها و قلعه ها به آنان مى نگرند و از دور و نزدیک به آنها نگاه مى کنند.
 
درس ششم: شهید پرورى 
راه حسین(ع) ، جز با فداکارى و از خودگذشتگى پیموده نمى شود. در مدرسه زینبى، میراث دارى و نگهبانى از خط و خون شهیدان و تبیین           آرمان هاى آنان، به همراه صبر بر بلا در راه خدا به انسان آموخته مى شود. 
پیام مدرسه زینبى به انسان، شهیدپرورى و تربیت نسلى شهادت طلب است.
آنجا که مادر وهب، مادر عمرو بن جناده،  ام خلف و... نه تنها از شهادت جوانان خویش در راه عقیده اندوهگین نمى شوند، بلکه مشوّقى براى این گونه مجاهدت هایند. جلوه دیگر این اصل در شهیدپرورى، حضرت زینب (س)  است که شهدای زیادی را تقدیم اسلام نمود.
بنابراین زن تربیت یافته در این مکتب و مدرسه  حامل و مبلّغ دین و ارزش هاى دینى است، نه تنها فرهنگ دینى را خوب مى شناسد، بلکه زبان گویاى آن است. 
ترویج دین را از اصلى ترین هسته اجتماع؛ یعنى خانواده اش آغاز مىکند، بسترى مناسب براى رشد و بالندگى همسر و فرزندان فراهم می آورد و فرزندانى پرورش مىدهد که عاشقانه در راه پاسدارى از ارزش هاى دین جانبازى مىکنند.
سکینه آخوند ، عضوهیأت علمی دانشگاه علوم قرآن
 
 
   |    :  92    |    :   درس هایی از مدرسه زینب

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2181
10/10 (تعداد آرا 1 نفر )