مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:53:17
طلوع آفتاب: 06:17:09
اذان ظهر: 11:48:52
غروب آفتاب: 17:20:36
اذان مغرب: 17:39:03
نیمه شب: 23:06:56
حدیث روز
  • رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم 
  • يا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اكتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ وَطُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ؛
  • كنزالعمال، ج13، ص151، ح36472
در آسمان هشتم (پرسش ازشما پاسخ از امام رضا علیه السلام)
.
 در آسمان هشتم
                       پرسش ازشما  پاسخ از امام رضا عليه السلام


تلاوت روزانه قرآن
چه برنامه منظمی برای تلاوت قرآن توصیه  می شود؟
یکی از توصیه های همیشگی معصومان به یاران و خویشان خود، مواظبت بر تلاوت قرآن و عمل به آن است به طوری که امام صادق(ص) توصیه می فرمودند: 
« قرآن پیمان نامه ای است از خدای متعال به سوی آفریدگار او. پس بر هر مسلمانی لازم است در این عهد الهی نظر کند و هر روز پنجاه آیه از آن بخواند.»
 
توصیه به خواندن پنجاه آیه قرآن، یکی از نکات مهمی است که در فرمایش امام رضا نیز وجود دارد. 
ایشان می فرمایند: ینبغی للرجل اذا اصبح ان یقرا بعد التعقیب خمسین
آیه؛ (سزاوار است که مردم بعد از تعقیب نماز صبح، پنجاه آیه از قرآن مجید تلاوت کند.)
در کیفیت خواندن قرآن، امام این سخن را از پیامبر, نقل می کردند که فرمودند:
حسنوا القرآن باصواتکم فان الصوت الحسن یزید القرآن حسنا وقرأ و الله یزید فی الخلق ما یشاء (قرآن را با صداهای خود آرایش دهید؛ زیرا که صوت حسن، قرآن را نیکو کند و زینت دهد.)
 
تأمل و درنگ در آیات قرآن نیز از نکات مهمی است که می توان از سیره امام رضا آموخت. 
رجاء بن ضحاک در گزارش سفر امام به خراسان، از حالات سحرگاهی ایشان چنین یاد می کند: 
«امام در یک سوم پایان شب از بسترشان با ذکر تسبیح و حمد و تکبیر و استغفار برمی خواستند و شبها در بستر خویش بسیار قرآن می خواندند و چون به آیه ای درباره بهشت یا دوزخ می رسیدند، می گریستند و از خدا بهشت می خواستند و از دوزخ به او پناه می بردند.»

 تلخی ها و خوشی های زندگی
برای هر فردی در زندگی فراز و نشیب هایی وجود دارد. با الهام از امام رضا با تلخی و خوشی زندگی چگونه کنار آییم؟
برای پاسخ به این پرسش، ماجرای زیر را به نقل از احمد بن عمرو حسین بن یزید تعریف می‌کنیم:
خدمت امام رضا درآمدیم و عرض کردیم: « ما در فراخی روزی و خوشکامی زندگی بودیم؛ ولی اینک حال ما اندکی دگرگون گشته. از خداوند بخواه که آن وضع خوش پیشین را به ما باز ارزانی فرماید.» 
امام فرمود:« آیا می خواهید پادشهانی باشید؟ آیا خوش دارید که مانند طاهر و هرثمه باشید؟ و برخلاف این مذهبی که دارید باشید؟» گفتیم: « نه به خدا، شاد نیستیم که تمامی دنیا و آنچه زر و سیم در آن است، از آن ما باشد و ما برخلاف مذهبی که داریم، باشیم.» 
 
امام فرمود: «به راستی، خداوند می فرماید: اعملوا آل داوود شکرا و قلی من عبادی الشکور؛ (ای خاندان داوود، سپاس ورزید و از بندگان من اندکی سپاسگزار هستند.)
به خداوند خوش گمان باشید؛ زیرا هر که به خدا خوش گمان است، خدا با همان گمانی که به خدا دارد، با اوست و هر که به اندکی از روزی خرسند است، اندک کرداری از او پذیرفته شود و هر که به حلالی اندک خرسند است، بارش سبک است و خاندانش در نعمت اند و خداوندش به درد دنیا و هم به درمان آن بینا سازد و او را به سلامت از دنیا به خانه ایمنی(بهشت) درآورد.»
بدیهی است تصحیح نگرش ما به زندگی و دنیا، آرامش و اطمینان خاصی را برایمان به ارمغان خواهد آورد؛ امام رضا(ع)  می فرمودند:
من أصبح معافاً في بدنه مخلاً في سَربِه عندهُ قوتُ یومه فکأنما حیّزت له الدّنیا؛ (کسی که شب را به حالی صبح کند که بدنش سالم و خاطرش آسوده و قوت روز خود را در اختیار داشته باشد، چنان است که گویی همگی(خوشی) دنیا را برای او گرد آورده اند.)
 
 مشورت
چرا در اسلام بر مشورت و دوری از تک روی تأکید می شود؟ آیا مشورت در سیره امام رضا (ع)  هم جایگاهی داشته است؟
در دین مبین اسلام در تصمیم گیری بر مشورت تأکید می شود و استفاده از تجربه دیگران، فرصتی ارزشمند تلقی می شود. پیامبر, خود با اینکه عقل کل بودند و با مبدأ وحی ارتباط داشتند، در مسایل مختلف اجتماعی و اجرایی، در جنگ و صلح و امور مهم دیگر، به مشورت با یاران می نشستند. حتی گاه نظر آنها را ترجیح می دادند، با اینکه مشکلاتی از این ناحیه حاصل می شد تا الگویی برای مردم باشد چرا که برکات مشورت از زیانهای احتمالی آن به مراتب بیشتر است.
حضرت رضا  فرمودند: عقل پدرم با عقل همه مردم سنجیدنی نبود. 
با این حال گاهی با غلامان خود مشورت    می کرد. به وی می گفتند که آیا با چنین فردی مشورت می کنی؟ 
می فرمود: « چه بسا که خداوند زبان او را به مصلحت می گشاید.» 
چه بسیار که آنان چیزهایی به حضرت تذکر    می دادند و حضرت آن ها را در کشت و زرع خود به کار می بست.
معمر بن خلاد می گوید: 
غلامی از حضرت رضا  (ع) به نام سعد از دنیا رفت. حضرت فرمودند: « مردی صاحب فضل و امانت به من نشان ده تا او را به جای سعد برگزینم.» 
با شگفتی عرضه داشتم: « من به شما نشان دهم؟!» 
امام(ع)  مانند اشخاص غضبناک فرمودند: 
« رسول خدا  با اصحاب خود مشورت  می کرد. سپس آنچه اراده اش تعلق می گرفت، بر اجرای آن جدیت می ورزید.»

 تفریح
شاد زیستن و استفاده از تفریحات در زندگی، در نگاه امام رضا چه جایگاهی دارد؟ 
هر انسانی به تفریح و نشاط و شادمانی نیاز دارد و در پرتو آن، زندگی برای آدمی مفرح و لذت بخش خواهد بود. 
امام رضا به جایگاه تفریح در نشاط بخشی زندگی اشاره می کنند: 
« از لذایذ دنیوی نصیبی برای کامیابی خویش قرار دهید و تمنیات دل را از راه‌های مشروع برآورید. تفریح و سرگرمی های لذت بخش، شما را در اداره زندگی یاری می کند و با کمک آن، بهتر به امور دنیای خویش موفق خواهید شد.»
در فرهنگ دینی، بخش هایی از زندگی به امور عبادی و اجتماعی و بخشی نیز به استفاده از لذت های مشروع و حلال اختصاص یافته است و آن گونه که امام فرمودند، این نشاط و سرور برخاسته از این لذت ها، کمکی برای سایر برنامه هاست؛ زیرا بدن و روان خسته را ترمیم می کند و نیرو و تلاش را مضاعف می سازد.
امام رضا ضمن تقسیم چهارگانه برنامه زندگی انسان، از جایگاه مؤثر تفریح و شادابی یاد می فرمایند: « کوشش کنید اوقات شما چهار بخش باشد: 
1. ساعة لله لمناجاته؛ ساعتی برای مناجات با خدا ؛  
2. و ساعة لأمر المعاش؛ و ساعتی برای کار زندگانی؛ 
3. و ساعة لمعاشره الاخوان الثقات و الذین یعرفونکم عیوبکم و یخلصون لکم فی الباطن؛ و ساعتی برای معاشرت با برادران و معتمدان که عیبهای شما را به شما بفهمانند و در درون با شما پاکدل باشند؛ 
4. و ساعة تخلون فیها للذاتکم و بهذه الساعة تقدرون علی الثلاث الساعات؛ و ساعتی هم که در ان برای لذت های غیر حرام خلوت کنید و بدین ساعت برای انجام دادن امور آن سه ساعت دیگر توانایی یابید.
امام رضا (ع) به آسیب تفریح و شادابی نیز اشاره می کنند و این گونه هشدار می دهند: «مراقبت کنید که در این کار (وبهره گیری از تفریح)، به مردانگی و شرافتتان آسیب نرسد و دچار آسیب و تندروی نشوید.» 
در پرتو این سخن، انسان دین دار تلاش می کند که وابستگی خود را به مظاهر دنیا کم کند و خود را از غرق شدن در مسائل زودگذر دور سازد؛ زیرا می داند که هر چه وابستگی اش به لذت های گذرا بیشتر شود، باید افسردگی و غم بیشتری پذیرا باشد. 
شادی گذرا به سبب هیجانات موقت و عواملی همچون مواد مخدر، مشروبات الکلی، بازی قمار و فعالیت های زیان بار پدید آمده است. این شادی به بهداشت روان آسیب می‌زند و خرد آدمی را آلوده می‌کند. 
امام رضا  می فرمایند: « همانا خدا شراب را از آن رو حرام کرده است که موجب تباهی و تغییر خردهای نوشندگان آن است.» 
  .......................................................................
منبع: پیشوای هشتم حضرت امام 
علی بن موسی الرضا  
   |    :  92    |    :   در آسمان هشتم  (پرسش ازشما  پاسخ از امام رضا علیه السلام)

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2302
0/10 (تعداد آرا 0 نفر )