مناسبت ها
اوقات شرعی
اوقات شرعی به افق تهران
اذان صبح: 04:03:25
طلوع آفتاب: 05:49:59
اذان ظهر: 13:07:03
غروب آفتاب: 20:24:07
اذان مغرب: 20:45:18
نیمه شب: 00:13:46
حدیث روز
  • امام رضا علیه السلام
  • مَن رَضى عن الله تعالى بالقَلیل مِن الرّزق رضَى الله منه بالقَلیل مِنَ العَمل ؛
  •  
  • بحـارالانـوار، ج 78، ص 357
ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بالاترین تقدیر سال
امام موعود
ظهور امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف   بالاترين تقدير سال

هنگامى که در شناخت قرآنى به اين نتيجه می ‏رسيم که شب قدر در هر سال هست، بايد توجّه کنيم که پس صاحبِ شب قدر نيز بايد هميشه وجود داشته باشد؛ چنان‏که در احاديث آمده است وگرنه فرشتگان بر چه کسى فرود می ‏آيند و کتابِ تقدير را نزد چه کسى می ‏گشايند و مجارى امور را به اذن خدا به چه کسى می ‏سپارند؟
هدايت و ولايت تکوينى از هدايت و ولايت تشريعى جدا نيست. عکس اين قضيّه نيز صادق است. پس چنان‏که قرآن تا قيام قيامت هست و حجّت است، صاحب شب قدر نيز همواره هست و هم او «حجّت» است و پس از رحلت پيامبر اکرم, ‏اين مقام ازآنِ جانشينان پيامبر, است.
 

شب قدر و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 
جريان‏ يافتن استوار و منظّم امور گوناگون در عالَم، با اين‏ همه پهناورى، چنين است که نخست در برنامه ‏اى دقيق و تقديرى حکيمانه مقرّر مى‏ گردد و سپس در ارتباط با خليفه‏ خدا در زمين (مُجرى وناظرِ اجرا) به مرحله‏ تحقّق مى ‏رسد
بدين‏ گونه اين آيات همه دلالت دارد بر استمرار وجود حجّت خدا در زمين و اکنون حجّت خدا در زمين و واسطه‏ فيض و ولىّ مطلق و به تعبير شيخ بهاءالدّين عامِلى: «صاحب اسرار خدايى در اين جهان» امام موعود، قطب دوران، روح جهان، حقيقت زمان و عِدْل قرآن، حضرت حجّت بن الحسن المهدى عجل الله تعالي فرجه الشريف است و او خود صاحب شب قدر است و آستان اعلاى او محلّ فرود آمدن روح و فرشتگان است در شب قدر

در حديث است که:
«مردمان در شب قدر در حال نمازند و دعا و مسألت کردن از درگاه خدا و صاحب اين امر سرگرم است به کار فرشتگانى که نزد او مى‏ آيند و مقدّرات و امور و پرونده ‏ حوادث سال را پيش او مى‏ آورند...»
(نورالثقلين 5: 641)

در قرآن کريم، سخن از خلافت الهى در زمين رفته است. خدا به فرشتگان گفت:
«از جانب خود در زمين خليفه ‏اى بگذارم و بگمارم.»
(بقره: 30)

در اين‏جا يادآورى مى‏ کنيم که مقصود از تعبيرهاى «ولىّ مطلق»  «ولىّ کامل»، «ولىّ زمان» ، «ولىّ عصر» ، «حجّت ناطق» و «صاحب شب قدر» همان خليفه‏ خدا است در زمين و پس از پيامبر اکرم صلیّ الله علیه و آله ، اين مرتبه ‏ بزرگ از آنِ اوصياى پيامبر است يعنى اميرالمؤمنين على و يازده فرزندش علیهم السلام.
سوره‏ قدر و سوره‏ دخان از مهم ‏ترين دليل‏ هاى حضور و لزوم «امامت حقّه» و «خلافت الهيّه» است در زمين

امام جواد علیه السلام مى‏ فرمايند: «اى پيروان تشيّع! با مخالفان امامت، به سوره ‏ «إنّا أنزَلناه» استدلال کنيد تا پيروز گرديد. به خدا سوگند اين سوره پس از درگذشت پيامبر، حجّت خداى متعال است بر خلق. اين سوره نقطه‏ اوج دين شماست. اين سوره نشانه‏ ابعاد علم ماست.
اى شيعيان! هم‏چنين به سوره ‏ «حم دخان» که در آن آيه ‏ «إنّا أنزَلناهُ في لَيلَةٍ مبارکَة» آمده است، استدلال کنيد! اين سوره پس از رسول اللَّه، خاصّ ولىّ امر (حجّت خدا) است در هر عصر». 
 

ايمان به ليلة القدر
پيامبر اکرم صلیّ الله علیه و آله مى‏ خواهد تا مردم به شب قدر باور آورند؛ زيرا اين باور و اعتقاد از جنبه نظرى و شناختى موجب مى‏ شود تا شناخت انسان، درست و مطابق با واقع و موافق قانون خدايى جهان باشد و از جنبه‏ عملى، سبب مى‏ گردد تا انسان داراى موضع صحيح و سياست درست و رهبرى خدايى باشد و در نتيجه به حرکت تکاملى و کمالى دست يابد و به سعادت بزرگ برسد.

شيخ مفيد با اسناد آورده که امام جواد علیه السلام از پدران خود، از اميرالمؤمنين علیه السلام از پيامبر اکرم صلیّ الله علیه و آله نقل کرده است که به اصحاب فرمود:

«شب قدر را باور بداريد! در اين شب تقدير امور سال فرستاده مى ‏شود. اين شب را پس از من نيز صاحبانى است. صاحبان اين شب پس از من، على و 11 فرزند اويند».
 
حديث مشهورى نيز که از پيامبر, نقل شده است، ناظر به همين حقايق است:

«مَن ماتَ وَ لَمْ يَعْرِف إمامَ زَمانِهِ ماتَ ميتَةً جاهِليَّةٍ».
«هرکس بى آن‏که امام زمان خود را شناخته باشد، از جهان برود، هم‏چون مردم دوران جاهليّت از جهان رفته است».

بنابراين، نشناختن امام، نشناختنِ خطّ حرکت تکاملى و خصوصيّات آن است و نشناختن اين خط يا مستلزم رکود است و سقوط يا انحراف و حرکت در جهت ضد. اين‏ها همه، دورى و دورشدن از هدايت است و سقوط در ورطه‏ هلاک و جاهليّت.

همين است که پيامبر اکرم صلیّ الله علیه و آله، در حديث مشهور «ثقلين» که ياد شد، دو چيز را با هم و تفکيک‏ ناپذير، عامل هدايت و نجات شمرده و معرّفى فرموده است: قرآن و عترت ، يعنى: برنامه و راهنما، کتاب و معلّم
کتابِ بدون معلّم و جدا از معلّم و معلّمِ بدون کتاب و جدا از کتاب، مفيد فايده نخواهند بود

کتابِ حقّ « نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَق » (بقره: 177) و معلّم صادق « وَ کونوا مَعَ الصّادِقينَ » (توبه: 119) عامل هدايت تامّ و تمام است و تمسّک به اين هر دو و پيروى از اين هر دو، مستلزم نجات است و بيرون آورنده ‏ انسان است از ظلمات طبيعت و جهل و جاهليّت.
 

اين است که بايد کوشيد تا به هر اندازه که ممکن است با حقيقت زمان و سرّ دوران و روح جهان آشنا شد و به او متوجّه گشت تا حيات انسان، حيات بيدارى و شناخت باشد و مرگ او نيز مرگ بيدارى و شناخت باشد نه مرگ جاهليّت.
 

 برگزفته از کتاب خورشيد مغرب محمدرضا حکيمي
   |    :  1393    |    :   ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف   بالاترین تقدیر سال

ارسال نظر:
ارسال
نظرات کاربران:
خانه چاپ ارسال به دوستان نسخه متنی کوچک کردن متن بزرگ کردن متن دانلود خروجی پی دی اف خروجی میکروسافت ورد
تعداد بازدید : 2651
5.1/10 (تعداد آرا 11 نفر )